SuperMarketGuru.gr

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα  «κακά» trans λιπαρά…

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα «κακά» trans λιπαρά…

Όλοι θα έχετε ακούσει το θόρυβο που γίνεται γύρω από τα «κακά» λιπαρά, αλλά πόσοι από εσάς ξέρετε για τι πράγμα μιλάνε; Ας βάλουμε τα πράγματα σε μία σειρά.

 Τι είναι τα Trans λιπαρά;

Είναι ομάδα ακόρεστων λιπαρών οξέων, τα οποία έχουν μια δομική διαφορά στο μόριό τους σε σχέση με τα υπόλοιπα ακόρεστα λιπαρά οξέα (cis).

Που βρίσκονται;

Αποτελούν την μειονότητα των ακόρεστων λιπαρών που συναντάμε στην τροφή μας και προέρχονται από:

  • Μετασχηματισμό των ακόρεστων λιπαρών οξέων στη μεγάλη κοιλία των μηρυκαστικών, όπως οι αγελάδες και τα πρόβατα (περνώντας στο λίπος, το κρέας και το γάλα τους)
  • Βιομηχανική  επεξεργασία (υδρογόνωση ή σκλήρυνση) των ελαίων για τη δημιουργία λιπαρών υλών για επάλειψη και για ψήσιμο
  • Θέρμανση και τηγάνισμα των ελαίων σε υψηλές θερμοκρασίες

Επομένως, trans λιπαρά συναντάμε στο λίπος του βοδινού, του αρνιού και του προβάτου, καθώς επίσης και στα προϊόντα που προέρχονται από το κρέας και το γάλα αυτών των ζώων, σε κάποιες σκληρές μαργαρίνες και αρτοσκευάσματα, όπως για παράδειγμα τα κράκερς, οι πίτες, τα κέικ, τα μπισκότα, και στα τηγανητά φαγητά.

Συστάσεις:

Ο American Heart Association ορίζει ως ανώτατο όριο ημερήσιας πρόσληψης των trans λιπαρών το 1% των θερμίδων και όρισε την Ενδεικτική Ημερήσια Πρόσληψη (GDA) στα 20 γρ. ημερησίως για τις γυναίκες και 30 γρ. για τους άντρες.

Γιατί πρέπει να τα αποφεύγουμε;

Έχει φανεί από διάφορες μελέτες πως ακόμα και μικρή κατανάλωση τρανς λιπαρών αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Επιπλέον, υπάρχουν στοιχεία πως τα trans λιπαρά αυξάνουν την LDL «κακή» χοληστερίνη, ενώ ταυτόχρονα μειώνουν την HDL «καλή» χοληστερίνη.

Πως μπορούμε να ελαχιστοποιήσουμε την κατανάλωσή τους;

  1. Διαβάζετε πάντα τις ετικέτες των τροφίμων, και επιλέγετε τρόφιμα που δεν περιέχουν κορεσμένα και trans λιπαρά, υδρογονομένα ή μερικώς υδρογονομένα λίπαρα.
  2. Περιορίστε την κατανάλωση ντόνατς, μπισκότων, μάφιν, πιτών, τουρτών, και άλλων γλυκών, ή φτιάξτε τα μόνοι σας.
  3. Περιορίστε τα τηγανητά.
  4. Αποφύγετε τις σκληρές μαργαρίνες και προτιμήστε μαλακές μαργαρίνες και το ελαιόλαδο.
  5. Να αφαιρείτε το ορατό λίπος από το κρέας και να ζητάτε άπαχο κιμά από τον κρεοπώλη σας. Μειώστε την κατανάλωση κρέατος 2-3 φορές το μήνα.
  6. Επιλέξτε χαμηλά σε λιπαρά γαλακτοκομικά.

Μείνετε ενημερωμένοι – Μείνετε υγιείς

Στο άρθρο συνεργάστηκε η φοιτήτρια διαιτολογίας Βαρβάρα Ευαγγέλου.

Μοιραστείτε το άρθρο:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest