SuperMarketGuru.gr

Τρόφιμα: καλές πηγές βιταμινών; Ανακαλύψτε τα!

Τρόφιμα: καλές πηγές βιταμινών; Ανακαλύψτε τα!

Οι περισσότεροι έχετε ακούσει για τους υδατάνθρακες, τις πρωτεΐνες και το λίπος, τα λεγόμενα μακροθρεπτικά συστατικά, τα οποία είναι τα ‘‘καύσιμα’’ του οργανισμού μας! Ωστόσο, η διατροφή μας δεν περιέχει μόνο θερμίδες, αλλά κι άλλα πολύτιμα συστατικά για την υγεία μας, τα μικροθρεπτικά συστατικά! Οι βιταμίνες, τα μέταλλα και τα ιχνοστοιχεία, με άλλα λόγια, έχουν πολύ σημαντικές δράσεις στον οργανισμό μας, παρόλο που τα χρειαζόμαστε σε αρκετά μικρότερες ποσότητες από τα μακροθρεπτικά συστατικά.

Αλήθεια πόσο καλά γνωρίζετε τις βιταμίνες; Ποια βιταμίνη μας βοηθάει να βλέπουμε καλύτερα και ποιες μας χαρίζουν λαμπερό δέρμα; Καιρός να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τις βιταμίνες των τροφίμων γύρω μας!

Βιταμίνες… οι αντιοξειδωτικές!

Οι κυριότερες αντιοξειδωτικές βιταμίνες είναι η βιταμίνη C, το β-καροτένιο (πρόδρομη μορφή της βιταμίνης Α) και η βιταμίνη Ε. Η κυριότερη δράση τους είναι η εξουδετέρωση των ελευθέρων ριζών και οξειδωμένων μορίων που παράγονται στον οργανισμό μας, τα οποία είναι επιβλαβή για την υγεία μας, καθώς θεωρούνται παράγοντες κίνδυνου για την εμφάνιση νοσημάτων, όπως τα καρδιαγγειακά και ο καρκίνος, ενώ συμμετέχουν στη διαδικασία της γήρανσης. Παράλληλα, το β-καροτένιο αποτελεί πρόδρομη ουσία για την παραγωγή βιταμίνης Α στον οργανισμό μας και εμφανίζει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, προστατεύοντας τα κύτταρα από τις ‘‘βλαβερές’’ ελεύθερες ρίζες που παράγονται στον οργανισμό, ενώ επιδημιολογικές έρευνες συνδέουν την πρόσληψη β-καροτενίου από τη διατροφή με μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακών και καρκίνου. Εκτός από την αντιοξειδωτική της δραστικότητα η βιταμίνη Α παίζει σημαντικό ρόλο τόσο στην όραση, όσο και στην υγεία του δέρματος. Η βιταμίνη C συμμετέχει ως συμπαράγοντας σε πολλές αντιδράσεις του μεταβολισμού και στην παραγωγή σημαντικών ενώσεων, όπως το κολλαγόνο (συστατικό του δέρματος και των οστών), ενώ η βιταμίνη Ε έχει φανεί να μειώνει τα επίπεδα της χοληστερόλης στο πλάσμα.

Βιταμίνη D… η πολύτιμη! 

Η βιταμίνη D είναι ένα πολύτιμο συστατικό της διατροφής μας, καθώς συμμετέχει στην απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό μας. Χωρίς την παρουσία της βιταμίνης D, η διαιτητική απορρόφηση ασβεστίου δεν θα ήταν επαρκής. Εκτός, όμως, από αυτόν τον πολύ σημαντικό ρόλο της, η βιταμίνη D φαίνεται να συμβάλει στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος, να βοηθά στην ενδυνάμωση του μυϊκού ιστού, ενώ παράλληλα να δρα προστατευτικά ενάντια σε ορισμένες νόσους, όπως η οστεοπόρωση, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ορισμένες μορφές καρκίνου.

Γνωρίζατε ότι περίπου το 90% της βιταμίνης D που χρειαζόμαστε το εξασφαλίζουμε από την έκθεσή μας στον ήλιο και συγκεκριμένα στη UVB ακτινοβολία του, ενώ μόνο το υπόλοιπο 10% το προσλαμβάνουμε από τις τροφές που την περιέχουν; Έτσι, λοιπόν, η καθημερινή έκθεση στον ήλιο για 15-20 λεπτά είναι σημαντική για την κάλυψη των ημερήσιων αναγκών μας!

Βιταμίνη Κ… η ιδιαίτερη!

Η βιταμίνη Κ είναι μία λιποδιαλυτή βιταμίνη που συμμετέχει στην παραγωγή πρωτεϊνών που είναι υπεύθυνες για την πήξη του αίματος. Η πρόσληψη βιταμίνης Κ χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή όταν λαμβάνει κανείς αντιπηκτική αγωγή, καθώς μπορεί να μειώσει την αποτελεσματικότητα της αγωγής, λόγω της δράσης της στην πήξη του αίματος. Συγκεκριμένα, όσο μεγαλύτερη είναι η ποσότητα βιταμίνης Κ που καταναλώνει κάποιος τόσο περισσότερο ευνοείται η πήξη του αίματος.

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β: το Α και το Ω του μεταβολισμού!

Γνωρίζατε ότι χωρίς τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β πολλές από τις αντιδράσεις του μεταβολισμού δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν; Κάθε μία βιταμίνη συμμετέχει σε διαφορετικές αντιδράσεις παραγωγής ενώσεων, στην πέψη της τροφής, καθώς και στην αποθήκευση των θρεπτικών συστατικών, ως ‘‘βοηθός’’ διαφορετικών ενζύμων. Επιπλέον κάποιες από αυτές, συμμετέχουν στη «γένεση» των κυττάρων του αίματος, όπως το φυλλικό οξύ και η βιταμίνη Β12 και έλλειψη τους από τον οργανισμό οδηγεί σε εμφάνιση αναιμίας. Οι βιταμίνες είναι απαραίτητες και πολύτιμες για τον οργανισμό μας, γι’ αυτό η έλλειψη τους πέραν από τα αρχικά συμπτώματα αδυναμίας και κόπωσης, σχετίζεται με την μακροπρόθεσμη εμφάνιση σοβαρών ασθενειών.

Οι βιταμίνες με μια ματιά:

Screen Shot 2016-07-28 at 14.03.47

 

Πώς να καλύψω τις ημερήσιες ανάγκες μου;

Η υιοθέτηση μίας ισορροπημένης διατροφής, όπως αυτή που βασίζεται στο Μεσογειακό πρότυπο είναι το κλειδί για την κάλυψη των αναγκών μας στις τόσο πολύτιμες βιταμίνες. Μάλιστα, πλέον υπάρχουν συσκευασμένα τρόφιμα τα οποία είναι εμπλουτισμένα σε διάφορες βιταμίνες και μας φέρνουν πιο κοντά στο στόχο μας για την κάλυψη των αναγκών μας.

Πώς θα τα ανακαλύψετε;

Δείτε τις ετικέτες τροφίμων των προϊόντων και θυμηθείτε:

  • Ένα τρόφιμο ορίζεται ως πηγή μιας βιταμίνης, όταν το προϊόν περιέχει τουλάχιστον σημαντική ποσότητα, δηλαδή τουλάχιστον το 15% της Διατροφικής Τιμής Αναφοράς που αναφέρεται στη συσκευασία.
  • Ένα τρόφιμο έχει υψηλή περιεκτικότητα σε μια βιταμίνη, όταν το προϊόν περιέχει τουλάχιστον τη διπλάσια ποσότητα από  την «πηγή σε βιταμίνη», δηλαδή τουλάχιστον το 30% της Διατροφικής Τιμής Αναφοράς που αναφέρεται στη συσκευασία.

Για ακόμα μία φορά η ανάγνωση των ετικετών τροφίμων κρίνεται απόλυτα χρήσιμη αλλά και διασκεδαστική. Αναγνωρίστε τα τρόφιμα που ξεχωρίζουν για τις βιταμίνες τους και θωρακίστε τον οργανισμό σας για μια ζωή!

Μοιραστείτε το άρθρο:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest